A Gépjárműtechnológia Tanszék az alapfokú képzésben a személygépjárművekhez, a gyártástechnológiához és a minőségügyhöz kapcsolódó tantárgyak oktatásában vesz részt. Ezen területeken évtizedekre visszanyúló tapasztalattal, és a legmodernebb technológiákat is ismerve igyekszünk minél szélesebb körű rálátást biztosítani hallgatóinknak.
Az anyagtudományokhoz kapcsolódó alaptárgyakon túl, tanszékünk a Járműmérnöki BSc alapszak képzésben két specializáción keresztül vesz részt. Ezek a Gépjárművek specializáció és a Járműgyártás specializáció. Az oktatott tárgyakról további hasznos információk az Alapképzés (BSc) oldalon találhatók.
A Járműmérnöki MSc képzés alaptantervébe tartozó, modern anyagtudományokhoz és számítógéppel támogatott gyártási eljárásokhoz kapcsolód tantárgyak mellett, három specializáción keresztül veszünk rérszt az oktatásban. Ezek az Autómérnöki specializáció, a Járműgyártás és javítás specializáció, valamint a Közlekedésbiztonsági specializáció.
Az angol nyelvű Autonóm Járműirányítási Mérnök MSc képzés során az önvezető járművek témakörébe tartozó alapvető ismereteken felül, az ipari igényekhez is igazítva a legomederndebb technológiák és eljárások is ismertetésre kerülnek. A képzés olyan tudással ruházza fel a leendő mérnököket, melyre ipari partnereink nagy igényt tartanak, a területen való jártasságukat kamatoztatni tudják munkájuk során.
A Karon folyó oktatás legmagasabb szintjét a Kandó Kálmán Doktori Iskolában folyó doktori (PhD) képzés képviseli, amely a tudományos kutatás mellett az oktatói-kutatói pályára is felkészíti a doktorandusz hallgatókat. A képzés időtartama 4 év, mely szakmai tárgyak hallgatásából, oktatási tevékenységből és önálló tudományos kutatómunkából áll. A kutatás egy témavezető irányításával zajlik, melynek eredményeit a doktorandusz publikációk, majd disszertáció formájában mutatja be.
Tanszékünk számos tudományterületen hirdet meg az egyetem minden hallgatója számára elérhető, szabadon választható tantárgyakat. Ezekről az alábbi leírásokon keresztül lehet informálódni.
A szakirányú továbbképzésben azok tudják megfelelő hatékonysággal bővíteni az ismereteiket, képességeiket, akik kreatívak, rugalmasak, problémafelismerő és problémamegoldó képességekkel, jó tanulási készséggel, memóriával, széleskörű műveltséggel, információ-feldolgozó adottságokkal rendelkeznek és nyitottak a továbbképzésre, alkalmasak a magas szintű, intenzív önálló és team munkára.
Tanszéki oktatási programok
Járműmérnök BSc - Gépjárművek és Járműgyártás specializáció
Karunk járműmérnök képzésének célja, hogy a közlekedési-, szállítási- és logisztikai folyamatok sajátosságait figyelembe véve a közúti, vasúti-, vízi- és légi járművek, építő- és anyagmozgatógépek tervezéséhez, fejlesztéséhez, gyártásához, üzemeltetéséhez szükséges tudást adjon hallgatóinknak. A számos alapismeret elsajátításán túl, a hallgatók specializációk közül választhatnak a tanulmányaik során. Tanszékünk két specializáción keresztül ad releváns és korszerű tudást hallgatóinak. A Járműgyártás specializáció a klasszikus gyártási folyamatoktól kezdve a legmodernebb technológiákig mutatja be a járművek gyártásához szükséges folyamatokat, mérnöki feladatokat. A Gépjárművek specializáció keretén belül a hallgatók megismerkednek a gépjárművek felépítésétől kezdve a motorokon, erőátviteli rendszereken, futóművek, fék és kormányrendszereken keresztül egészen a kiegészítő elektronikus berendezésekig, valamint a gépjárművek üzemeltetéséhez kapcsolódó minden lényeges témával.
Járműmérnök MSc - Autómérnöki, Közelekdésbiztonsági, és Járműgyártás és javítás specializációk
A hét féléves alapképzés folytatása a négy féléves járműmérnöki mesterképzési szak. Célunk olyan okleveles mérnökök képzése, akik az MSc képzés elvégzése után képesek különböző járművek fejlesztésére, tervezésére, gyártására, a bennük végbemenő folyamatok kutatására. A mesterképzés felkészít a vezetői feladatok ellátására, a járművek és mobil gépek témakörébe tartozó kutatási-fejlesztési feladatok megoldásában való alkotó részvételre, valamint a gépészeti tanulmányok PhD képzés keretében való folytatására is.
Tanszékünk három specializáción keresztül vesz részt az MSc képzésben:
Autómérnöki specializáció:
- a specializáció célja, hogy mélyreható ismereteket adjon a klasszikus járműtervezési feladatok terén, valamint, hogy bemutassa a mai modern gépjármű-mechatronikia rendszereket is.
- a specializáció keretében az alábbi tantárgyak kerülnek megtartásra:
- Futómű-tervezés
- Motortervezés I-II.
- Gépjárművek műszeres vizsgálata
- Erőátvitel tervezése
- Gépjármű-mechatronikai rendszerek tervezése
Közlekedésbiztonsági specializáció:
- a specializáció célja, hogy mélyreható ismereteked adjon a közlekedés biztonságát érintő témakörökben, a gépjárművek vizsgálatától kezdve, a balesetek elemzésén át, egészen a jogi háttér ismertetéséig.
- a specializáció keretében az alábbi tantárgyak kerülnek megtartásra:
- Közlekedésbiztonság, jogi környezet, emberi tényezők
- Balesetelemzés I-II.
- Gépjárművek műszeres vizsgálata
- Járműdinamika, aktív- és passzív járműbiztonság
- Járműértékelés, közlekedési környezet
Járműgyártás és javítás specializáció:
- a specializáció célja, hogy mélyreható ismereteket adjon a járművek gyártáshoz kapcsolódó modern technológiákban és a mérési eljárásokban.
- a specializáció keretében az alábbi tantárgyak kerülnek megtartásra:
- Felületi technológiák
- Járműgyártás és gyártórendszer tervezés I-II.
- Járműgyártási méréstechnika
- Jármű-anyagtechnológia projekt
- Kötés és tömétítéstechnológia
Autonóm járműirányítási mérnök MSc (Angol nyelvű képzés)
A járműiparban is egyre erősödő trend alapján szükségessé vált egy olyan képzés létrehozása, amely specifikusan az automatizált járművekre fókuszál. Ez a hiánypótló képzés az angol nyelvű Autonóm járműirányítási mérnök, avagy Autonomous Vehicle Control Engineer képzés. A négy félév során a különböző területekről érkező hallgatók megismerkedhetnek az automatizált járművek tervezésének és fejlesztésének folyamatával, miközben a legmodernebb technológiákon keresztül szerezhetnek saját tapasztalatokat. A képzés célja, hogy korszerű ismereteket adjon át a klasszikus irányítási feladatok terén, a modern érzékelő rendszerekkel kapcsolatban, az adatfeldolgozás és a modern tanulási algoritmusok terén, valamint hogy a járműveket övező korszerű közlekedési rendszereket is megismertesse a hallgatókkal. Végeredményként olyan komplex tudást igyekszünk átadni, ami Európa szerte elismerésre méltó a legnagyobb ipari szereplők szemében is!
PhD tanulmányok járműgépészeti tudományterületen
A Karon folyó oktatás legmagasabb szintjét a Kandó Kálmán Doktori Iskolában folyó doktori (PhD) képzés képviseli, amely a tudományos kutatás mellett az oktatói-kutatói pályára is felkészíti a doktorandusz hallgatókat. A képzés időtartama 4 év, mely szakmai tárgyak hallgatásából, oktatási tevékenységből és önálló tudományos kutatómunkából áll. A kutatás egy témavezető irányításával zajlik, melynek eredményeit a doktorandusz publikációk, majd disszertáció formájában mutatja be.
A Doktori Iskola kereteiben átfogó közlekedés, logisztikai és járműipari kérdéssel foglalkozunk, melyek aktuális kiírásai folyamatosan frissülnek. A Doktori Iskola minőségének biztosításáról az elismert, szakmailag magas színvonalú kutatásokat végző törzstagok gondoskodnak.
A Doktori Iskola tanterve a Jelenlegi hallgatóknak menüpontban található!
Felvételi eljárás
A doktori képzésre történő jelentkezéshez MSc szintű oklevéllel, nyelvvizsgával és kezdeti tudományos tevékenységgel (pl. TDK, publikáció) kell rendelkeznie a jelöltnek. A felvételi eljárás során a Doktori Tanács képviselői előtt történő szakmai beszélgetés keretében kerülnek kiválasztásra doktori képzésre felvett hallgatók.
Szakirányú továbbképzések
A közlekedési műszaki szakértő szakirányú továbbképzési szak alapvető célja: a közlekedési szakterületen speciális ismeretekkel bíró szakmérnökök képzése a balesetelemzés, járműértékelés, járműjavítás területén az igazságügyi szervek támogatására.
A szakirányú továbbképzésben azok tudják megfelelő hatékonysággal bővíteni az ismereteiket, képességeiket, akik kreatívak, rugalmasak, problémafelismerő és problémamegoldó képességekkel, jó tanulási készséggel, memóriával, széleskörű műveltséggel, információ-feldolgozó adottságokkal rendelkeznek és nyitottak a továbbképzésre, alkalmasak a magas szintű, intenzív önálló és team munkára.
A hallgatóktól elvárás, hogy a folyamatokat mélyebb szinten értsék, képesek legyenek a szimulációs szoftvereket kreatívan alkalmazni az új feladatok megoldásában, illetve a szimulációs technika szükséges továbbfejlesztésével, speciálisabb laboratóriumi vizsgálatok kérésével és azok megfelelő értékelésével jobban megértsék a balesetekhez vezető egyedi folyamatokat.
A végzett hallgatókat a sikeresen befejezett tanulmányok – a jogszabályban előírt feltételek teljesülése esetén – feljogosítják arra, hogy az igazságügyi szakértői kamara tagjaként teljes körűen eljárjanak közlekedés szakértői feladatokban.
Választható tantárgyaink
Hajtáslánc szimulációs rendszerek
A hallgatók a tárgy keretein belül szimulációs eszközök segítségével betekintést nyerhetnek a belsőégésű motorok termodinamikai folyamatainak méretezésébe és hangolásába. Emellett a modellezés kiterjed a teljes hajtásláncra is, a félév végére pedig egy részletes hosszirányú járműmodell is megvizsgálható különböző menetciklusokban. A tervezés GT-Suite környezetben történik, amely az egyik piacvezető, iparban is széleskörűen használatos, járműkomponens modellező szoftver napjainkban. A tárgy teljesítéséhez egy szívómotor termodinamikai méretezését kell végrehajtani, de ehelyett bármilyen más modellezési feladat választható, ami kapcsolódhat szakdolgozathoz, diplomatervezéshez vagy tudományos diákköri konferencián való részvételhez.
Kiknek ajánljuk?
- Akik érdeklődnek egy korszerű szimulációs rendszerben rejlő lehetőségek iránt.
- Akiket érdekelnek a belsőégésű motorok és tuningolási lehetőségeik tudományos alapokon.
- Akik érdeklődnek korszerű hajtáslánc fejlesztési irányok iránt, mint például a hibrid vagy elektromos járművek.
Gépjárművek zaj,- és rezgésvizsgálata
Az elektromobilitás terjedésével a járművek által keltett hangok és rezgések is módosulnak, amely új kihívások elé állítja az autógyártókat és a beszállítókat. A tárgy keretében ipari partnereinkkel, a Bosch-sal, a Rotec-kel és az AUDI-val együttműködve kerülnek bevezetésre az NVH (noise, vibration, harshness), akusztika, rezgés és járműkomfort alapismeretei.
Korszerű műszerekkel és széles eszközparkkal mutatjuk be a laborokon az alapvető méréseket és ismertetjük a téma numerikus feladatainak hátterét.
A tantárgy teljesítése során lehetőség van bekapcsolódni a tanszéken folyó kutatásokba, TDK dolgozat készítésére, és szakmai gyakorlat végzésére ipari partnereinkkel együttműködve.
A tanterv szerint a tárgyat a félév végén gyakorlati jegy zárja, amely a mérési gyakorlatokon való részvétel és a jegyzőkönyvek, valamint 2 ZH alapján kerül meghatározásra.
PythonAI – Python az alapoktól a mesterséges intelligenciáig
A tárgy keretén belül a Python programozás alapjaitól kezdve olyan bonyolultabb feladatokig, mint például a gépi tanulás, vagy a mélytanulás. További kiemelt területek az objektum orientált programozás, vagy a többszálú programkódok készítése! Ezek egytől egyig olyan tapasztalatok, amik az ipar világában is felhasználhatók, minden végzett mérnöknek előnyére válnak!
A kurzus célja, hogy a laboratóriumi foglalkozásokon keresztül gyakorlati tapasztalatot adjon át, példákkal és házi feladatokkal adjon lehetőséget a tudás mélyebb elsajátítására. A foglalkozások során olyan járműipari feladatok kerülnek bemutatásra, mint a Lidar pontfelhők feldolgozása, vagy egyéb adathalmazok kezelése.
AIAuto – Mesterséges intelligencia autóipari alkalmazásai (csak angol nyelven)
A foglalkozások során a mélytanulástól kezdve, a szenzorfúzión keresztül, egészen a viselkedés tervezésig számos példa kerül bemutatásra. A tárgy keretén belül mindenkinek lehetősége van megalkotni a saját önvezető járművét, amit a félév végén egy házi verseny során próbára is tehettek!
Alapszintű python ismeretek szükségesek, aminek elsajátításához a PythonAI tárgyat ajánljuk!
Felnőttoktatás
Közlekedési műszaki szakértő – szakirányú továbbképzési szak
A képzés célja közlekedési szakterületen speciális ismeretekkel bíró szakmérnökök képzése, a balesetelemzés, járműértékelés, jármű-üzemeltetés, járműjavítás területén többek között az igazságügyi szervek támogatására.
A képzés azokat az okleveles mérnököket célozza, akik az igazságügyi gépjármű vagy közlekedési műszaki szakértői kinevezéshez szükséges diplomát akarják megszerezni.
A tanterv alapismeretek és szakmai törzsanyag tárgycsoportjába tartozó tantárgyai a Matematika, Jogi ismeretek, Számítógép alkalmazása, Rendszertechnika, Forgalomtechnika és Bűnügyi technikai ismeretek, míg a speciális szakismereti tárgycsoport a Járműkárok, kárelemzés, Baleseti helyszínelés, adatfeldolgozás, Kötött pályás járművek, Fotogrammetria, Személyi sérülések, Gépjármű vizsgálatok és a Baleseti formák értékelése tárgyakat tartalmazza.
A levelező tagozatos képzés tanórái az egyetemi nappali képzés szorgalmi időszakához igazodva hétfő napokon kerülnek megtartásra, a számonkérések – a tantervben előírt módon – aláírások és gyakorlati jegyek megszerzése, illetve írásbeli vagy szóbeli vizsgák során történik.
A képzés 4 féléves, záróvizsgával, diplomavédéssel zárul. Az előadások 4 féléven keresztül a szorgalmi időszakokban heti 1 nap folynak, napi 8 órában.
Részvétel feltétele: Mesterképzésben (vagy a korábbi képzési rendszer szerinti egyetemi szintű képzésben) szerzett gépészmérnöki, járműmérnöki vagy közlekedésmérnöki oklevél.
A képzés formája: önköltséges, melynek díja 420.000 Ft / félév.
Kapcsolattartó/szakfelelős
Márkus Marianna
Tel/fax: (1) 463-1882
További információk ezen a linken.
Felnőttoktatás
További részletek
A tanterv alapismeretek és szakmai törzsanyag tárgycsoportjába tartozó tantárgyai a Matematika, Jogi ismeretek, Számítógép alkalmazása, Rendszertechnika, Forgalomtechnika és Bűnügyi technikai ismeretek, míg a speciális szakismereti tárgycsoport a Járműkárok, kárelemzés, Baleseti helyszínelés, adatfeldolgozás, Kötött pályás járművek, Fotogrammetria, Személyi sérülések, Gépjármű vizsgálatok és a Baleseti formák értékelése tárgyakat tartalmazza.
A levelező tagozatos képzés tanórái az egyetemi nappali képzés szorgalmi időszakához igazodva hétfő napokon kerülnek megtartásra, a számonkérések – a tantervben előírt módon – aláírások és gyakorlati jegyek megszerzése, illetve írásbeli vagy szóbeli vizsgák során történik.
A képzés 4 féléves, záróvizsgával, diplomavédéssel zárul. Az előadások 4 féléven keresztül a szorgalmi időszakokban heti 1 nap folynak, napi 8 órában.
Részvétel feltétele: Mesterképzésben (vagy a korábbi képzési rendszer szerinti egyetemi szintű képzésben) szerzett gépészmérnöki, járműmérnöki vagy közlekedésmérnöki oklevél.
A képzés formája: önköltséges, melynek díja 380.000 Ft / félév.
Kapcsolattartó/szakfelelős
Márkus Marianna
Tel/fax: (1) 463-1882