Innovatív járműtechnológiák (Innovative Vehicle Technologies)
Csoportvezető: Zöldy Máté
A kutatócsoport a Gépjárművek tanszék hagyományos kutatási területeire építve kutat, fejleszt és oktat közösen az autóiparral, erős hajtáslánc fókusszal. Tevékenységünk fókuszában a hagyományos hajtásláncok és üzemanyagok mellett a hibrid- és elektromos járművek mellett az új hajtásláncok és üzemanyagok állnak. Projektjeinkben magyar hátterű KKV-k mellett nemzetközi multinacionális vállalatokkal dolgozunk együtt. Kiváló minőségű eszközeinket nem csak a kutatásban, hanem az oktatásban is alkalmazzuk.
Önvezető járművek (Automated vehicles)
Csoportvezető: Tihanyi Viktor
Az önvezető járművek kutatócsoport az autonóm járműirányítás témakörének teljes spektrumát lefedi, beleértve a környezetérzékelést, a döntéshozatalt és a végrehajtást. A kutatócsoport az elméleti kutatások mellett az eredményeket a gyakorlatban is megvalósítja, saját fejlesztésű önvezető járművekkel rendelkezik (önvezető Smart Fortwo, 3 saját fejlesztésű funkcióval; önvezető BMW M2 automatizált drift funkcióval; környezetérzékelő eszközökkel és akár kormány és pedál robottal felszerelt Land Rover Evoque tesztjármű). A járművek mellett kiemelt szerepet kap az infrastruktúra által nyújtott lehetőségek megvalósítása, a statikusan elhelyezett környezetérzékelő szenzorokkal és kommunikációs (DSRC, 5G) rendszerekkel támogatott funkcionalitásokra fókuszálva. A csoport szoros együttműködésben dolgozik a ZalaZONE tesztpályával. Számos ipari partnerrel folynak közös kutatási projektek, hazai és nemzetközi autóipari vállalatokkal, közútkezelőkkel és telekommunikációs cégekkel dolgozunk együtt. További érdekességek a kutatócsoport honlapján olvashatók.
Biztonságtechnológia (Safety and Security)
Csoportvezető: Török Árpád
Kutatócsoportunk tevékenysége a járműbiztonság teljes területét lefedi és hagyományosan jó kapcsolatot ápolunk a magyar autóipari ökoszisztéma szereplőivel (különös tekintettel a legfontosabb TIER1 piaci szereplőkre). A hazai járműipari szereplőkkel folytatott együttműködésnek köszönhetően kutatócsoportunk hozzáfér az autóipari kiberbiztonság területén alkalmazott és fejlesztett élenjáró megoldásokhoz, módszerekhez. Kutatási tevékenységünk során különös figyelmet fordítunk a járműipari kiberbiztonság és megbízhatóság szinergiáira és azok egymásra gyakorolt hatására. Ennek megfelelően kutatási erőforrásainkat olyan integrált tervezési és elemzési módszerek kidolgozására összpontosítjuk, amelyek együttesen veszik figyelembe a közlekedésbiztonsági és kiberbiztonsági területek által támasztott követelményeket. Ezen túlmenően csapatunk kiemelkedő kompetenciákkal rendelkezik az balesetrekonstrukciós eljárások és az igazságügyi szakértői tevékenység területén. E témakörben a magasan automatizált járművekkel kapcsolatos balesetek értékelési módszereinek kifejlesztésével foglalkozunk (ideértve a balesetek rekonstrukciós módszereit, a legrelevánsabb konfliktustípusok és a felelősség kérdéseinek vizsgálatát).
Lézeres és additív technológiák (Laser and additive technologies)
Csoportvezető: Markovits Tamás
A kutatócsoport a járműgyártásban is használt korszerű gyártástechnológiák közül a lézersugaras anyagmegmunkálások (felületkezelések, kötéstechnológiák, vágás …) és a jellemzően lézer alapú fémnyomtatás (SLM) területén végez kutatási feladatokat és vesz részt különböző projektekben. A feladatainkban alapvetően a technológiai összefüggések feltárására és azok alkalmazásával az eljárások fejlesztésére fókuszál. Az évek alatt összegyűlt tudásbázis az egyetemi és ipari partnerek oktatásban, képzésében is felhasználásra kerül.
Gyártástechnológia és anyagtechnológia (Materials and manufacturing technology)
Csoportvezető: Bán Krisztián
A kutatócsoport oktatási tevékenysége felöleli mindazokat a technológiai folyamatokat és gyártási rendszereket, amelyek a korszerű járműgyártásban ma megtalálhatók. A járműmérnöki alap- és mesterképzésben célunk, hogy a hallgatók megismerjék a technológiai tervezés lépéseit és az ehhez szükséges gondolkodásmódot az anyagismerettel kezdve a technológiai tervezésen keresztül a rendszerszemléletig. A BSc. és MSc. specializáción célunk, hogy tervezési és projekt feladatokkal a hallgatók mindezt készség szintjén is elsajátítsák. Kutatási tevékenységeink elsősorban a korszerű ötvözetek (mint amorf és nanokristályos ötvözetek, hidrogéntároló ötvözetek) alkalmazásaira és tulajdonságaira, korszerű technológiai folyamatok (kötéstechnológiák, lézeres megmunkálások, additív technológiák) anyagtudományi vonzataira terjed ki. Korszerű eszközeink lehetővé teszik folyamatdiagnosztikai és folyamatoptimalizálási feladatok elvégzését is. Mind oktatási, mind kutatási és fejlesztési területen együttműködünk az ipar multinacionális és KKV szektor képviselőivel.
Affláció
- Angolul: Department of Automotive Technologies, Faculty of Transportation Engineering and Vehicle Engineering, Budapest University of Technology and Economics, Műegyetem rkp. 3., H-1111 Budapest, Hungary.
- Magyarul: Gépjárműtechnológia Tanszék, Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 3.
További részletek: https://kozlekedes.bme.hu/publikacios-szabalyzat/
Projektek
Projekt azonosító: 2019-1.3.1-KK-2019-00004
Elektromos Jármű Kompetencia Központ
Partnerek:
Innovatív járműtechnológiák kutatócsoport
Szakmai felelős: Dr. Zöldy Máté
Projekt azonosító: Hatékonyságnövelt és intelligens gyártástechnológiák (TKP)
Az egyetemi kiválósági program keretében a lézersugaras, fémporágyas additív gyártással kapcsolatban a 3D-s nyomtatás előkészítési műveleteinek (orientáció, szupportálás, folyamat szimuláció) és a különböző fémpor alapanyagok (acél, titán) hatását határoztuk meg a nyomtathatóságra és az elkészült modell tulajdonságaira.
Partnerek: FHL Björn Kft
Lézeres és additív technológiák kutatócsoport
Szakmai felelős: Dr. Markovits Tamás
Projekt azonosító: Egyénre szabott orvos-biológiai implantátumok és segédeszközök új generációs gyártási folyamatának kidolgozása additív technológiákra
A Varinex Zrt és a BME konzorciuma az egyedi implantátum gyártás és az ahhoz kapcsolódó eszközök gyártásának mintarendszerét fejlesztette ki, amely a korszerű additív gyártási eljárásokat alkalmazva került kialakításra fémek és polimerek esetében. A kidolgozott mintarendszer a röntgen és CT felvételektől a jóváhagyott nyomtatott modellig terjed. A tanszék a fémes 3D nyomtatás területén végezte a fő kutatási feladatokat.
Partnerek: Varinex Zrt.
Lézeres és additív technológiák kutatócsoport
Szakmai felelős: Dr. Markovits Tamás
Projekt azonosító: Lézeres felületkezelés jellemzőinek vizsgálata
A kutatásban az Edutus Egyetem Műszaki Intézetében megtalálható lézersugaras anyagmegmunkáló rendszer technológiai paramétereinek meghatározása volt a célunk lézersugaras edzés és lézersugaras bevonatolás esetében. A lézeres edzés C45 a bevonatolás S235-ös acél lemezeken történt. A rétegfelvitel nikkel bázisú wolframkarbid tartalmú por felhasználásával történt, amely a kopásállóságot javítja. A vizsgálatok során egy 4 kW maximális teljesítménnyel rendelkező disk lézer sugárforrást használtunk egy TRUMPF 7020-as lézer cellában. A különböző főbb befolyásoló paraméterek változtatásával előálltak azok a kiválasztott technológiai paraméterek, amely a felületi tulajdonságok közül a kopással szembeni ellenállást leginkább növelték. Ezekkel a kidolgozott paraméterekkel koptató teszthez szükséges minták készültek a későbbi koptató vizsgálatokhoz.
Partnerek: Edutus Egyetem
Lézeres és additív technológiák kutatócsoport
Szakmai felelős: Dr. Markovits Tamás
Projekt azonosító: MASPOV – KTI_KVIG_4-1_2021
A projekt célja a járművek biztonsági jellemzőinek értékelésére szolgáló módszerek, eszközök és know-how fejlesztése. Ez magában foglalja: a) a járművek kiberbiztonságának értékelésére alkalmazható tesztelési módszerek és eszközök azonosítását, b) új biztonsági értékelési módszerek és eszközök kidolgozását, ha és ahol szükséges, és c) tesztelést, validálást, valamint az azonosított és kifejlesztett biztonsági értékelési módszerek és eszközök értékelését laboratóriumi környezetben, valamint a valós forgalmi körülményekhez hasonló környezetben.
Partnerek:
Biztonságtechnológia kutatócsoport
Szakmai felelős: Dr. Török Árpád
Projekt azonosító: ARNL – Safety and Security csoport
A kutatás célja az összetett intelligens közlekedési rendszerek által támogatott mobilitási megoldások tesztelési módszereinek fejlesztése (robusztusság, rugalmasság, érzékenység) a szándékos, rosszindulatú beavatkozásokkal, illetve a hibás használattal, valamint a rendszerhibák okozta működési zavarokkal szemben.
Partnerek:
Biztonságtechnológia kutatócsoport
Szakmai felelős: Dr. Török Árpád
Projekt azonosító: GINOP-2.2.1-18-2018-00002
Zöld hibrid gépjármű hajtástechnológia kutatás-fejlesztése autóbuszok és más haszonjárművek számára, Mintarendszer megtervezése és legyártása valamint laboratóriumi funkcionális tesztek elvégzése.
Innovatív járműtechnológiák kutatócsoport
Szakmai felelős: Dr. Zöldy Máté
Projekt azonosító: 2019-1.1.1-PIACI-KFI-2019-00139
Innovatív és újszerű megoldásokra épülő többcélú merevszárnyú drón és a fejlesztéséhez szükséges kompetenciák létrehozása
Partnerek: MouldTech Systems Korlátolt Felelősségű Társaság
Lézeres és additív technológiák kutatócsoport
Szakmai felelős: Dr. Markovits Tamás
Projekt azonosító: 2019-2.1.14-ÖNVEZETŐ-2019-00001
Központi rendszer architektúra fejlesztése autonóm jármű tesztek és működtetéshez kapcsolódó szolgáltatásokhoz.
Partnerek:
Autonóm járművek kutatócsoport
Szakmai felelős: Dr. Tihanyi Viktor
Projekt azonosító: 2019-1.1.1-PIACI-KFI-2019-00129
Önvezető autózáshoz kapcsolódó (klasszikus és mesterséges intelligencia alapú) szenzorok/komponensek validációja és verifikiációja a ZalaZONE tesztpálya bevonásával.
Partnerek: Robert Bosch Kft.
Autonóm járművek kutatócsoport
Szakmai felelős: Dr. Tihanyi Viktor
Projekt azonosító: EFOP-3.6.2-16-2017-00002
Autonóm járműrendszerek kutatása a zalaegerszegi autonóm tesztpályához kapcsolódóan.
Partnerek:
Autonóm járművek kutatócsoport
Szakmai felelős: Dr. Tihanyi Viktor
Projekt azonosító: NKFIH-869-6/2020
Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium
Partnerek:
Autonóm járművek kutatócsoport
Szakmai felelős: Dr. Tihanyi Viktor
Projekt azonosító: 2020-1.2.3-EUREKA-2021-00001
Központi rendszer az automatizált járművek tesztelésének és működésének támogatásához
Partnerek:
Robert Bosch Kft.,
Bimfra Tervező és Szolgáltató Kft.,
Budapest Közút Zrt.,
Magyar Közút Nonprofit Zrt.,
Magyar Telekom Távközlési Nyrt.
Autonóm járművek kutatócsoport
Szakmai felelős: Dr. Tihanyi Viktor
Projekt azonosító: 2020-1.2.3-EUREKA-2021-00002
Autonóm vezetési funkciók és környezetérzékelési rendszerek tesztelési és ellenőrzési módszerei
Partnerek:
AImotive Informatikai Korlátolt Felelősségű Társaság,
AVL Hungary Korlátolt Felelősségű Társaság
Autonóm járművek kutatócsoport
Szakmai felelős: Dr. Tihanyi Viktor
Tudományos Diákkör
2022 – Additív gyártással készített Ti-6Al-4V próbatestek vizsgálata különböző gyártási paraméterekkel és ezek hatása a mechanikai tulajdonságokra
Szerző: Péri Bence Péter
Konzulens: Dr. Bán Krisztián (GJT)
2022 – Megerősítéses Tanulás Alapú Járműdrift Szabályozás Tabuláris Q-tanulással
Szerző: Tóth Szilárd Hunor
Konzulens: Dr. Viharos Zsolt János (SZTAKI), Dr. Bárdos Ádám(GJT)
2022 – Polimer szerkezeti alkatrész helyettesítése generatív tervezésű és 3D nyomtatott fém alkatrésszel
Szerző: Erőss László Dániel
Konzulens: Dr. Markovits Tamás (GJT)
2021 – Állandó mágneses szinkrongép paraméter identifikációja szimulációs módszerekkel
Szerző: Woller Péter, Horváth Gergely
Konzulens: Dr. Nyerges Ádám (GJT)
2021 – Generatív tervezés és additív gyártástechnológia alkalmazása Formula Student veresnyautó alkatrészeknél
Szerző: Szederkényi Bence
Konzulens: Dr. Markovits Tamás (GJT)
2021 – Megerősítéses Tanulás Alapú Drift Mozgásszabályozó Rendszer Önvezető Járműhöz
Szerző: Tóth Szilárd Hunor
Konzulens: Dr. Viharos Zsolt János, Dr. Bárdos Ádám (GJT)
2021 – Mono kamera alapú objektum orientáció becslés
Szerző: Cserni Márton
Konzulens: Dr. Rövid András (GJT)
2020 – FDM 3D nyomtatott alkatrészek gyártásának szoftveres optimalizálása
Szerző: Németh Barnabás
Konzulens: Dr. Herczeg Szabolcs (GJT)
2020 – Hidrogénezett növényi olaj és butanol mint hajtóanyag komponens vizsgálata
Szerző: Salánki Gábor Márk
Konzulens: Dr. Zöldy Máté (GJT)
2019 – A piacon kapható tüzelőanyagok analitikai, motor fékpadi és kipufogógáz vizsgálata
Szerző: Győri Szilveszter
Konzulens: Dr. Zöldy Máté (GJT)
2019 – Autonóm sebesség szabályozó logika tervezése adott demonstrációs járműhöz
Szerző: Bogya Péter
Konzulens: Vass Sándor (GJT)
2019 – Autópálya asszisztens rendszer fejlesztése és tesztelése szimulációs környezetben
Szerző: Siroki Szilveszter
Konzulens: Nyerges Ádám (GJT)
2019 – Gépjárművek kiberbiztonsági sérülékenységének vizsgálata
Szerző: Sali Ádám
Konzulens: Dr. Török Árpád (GJT)
2019 – Hőhatásövezet direkt és indirekt szerkezetvizsgálata amorf lágymágneses anyagok lézeres vágása után
Szerző: Nagy Márton
Konzulens: Dr. Bán Krisztián (GJT)
2019 – Moduláris szenzorfúzió fejlesztése autonóm járművek környezetérzékelésének támogatására
Szerző: Lindenmaier László
Konzulens: Dr. Tihanyi Viktor (GJT)
2019 – Platooning automatizált járműfunkció tesztelése szimulációs környezetben
Szerző: Papp Gábor
Konzulens: Nyerges Ádám (GJT)
2018 – A 3D additív technológia lehetőségei a testreszabott fém implantátum mechanikai tulajdonságainak biztosításában
Szerző: Acél Artúr Benjámin
Konzulens: Dr. Takács János (GJT)
2018 – A technológia hatása szelektív lézeres olvasztással legyártott implantátumok mikroszerkezetére
Szerző: Bodnár Dávid
Konzulens: Dr. Bán Krisztián (GJT)
2018 – A testre szabott implantátumok tervezési és gyártási követelményei és lehetőségei
Szerző: Varga Laura Georgina
Konzulens: Dr. Takács János (GJT)
2018 – Additív gyártással készült fém protézisek anyagvizsgálata GDOES berendezéssel
Szerző: Fehér Márk
Konzulens: Dr. Takács János (GJT)
2018 – Additív gyártástechnológiával előállított implantátumok egyes mechanikai tulajdonságainak vizsgálata
Szerző: Kosztrihán István
Konzulens: Dr. Takács János (GJT)
2018 – Autonóm vezetés támogató funkciók szempontjából veszélyes forgalmi helyzetek értékelése
Szerző: Galántai Péter
Konzulens: Dr. Török Árpád (GJT)
2018 – Elektromos gépjármű oldalajtó végeselemes vizsgálata a hatótávolság növelésének céljából
Szerző: Zentai Boglárka
Konzulens: Dr. Török Árpád (GJT), Takács László (eCon Engineering Kft.)
2018 – Elektromos motorkerékpár járműdinamikai elemzése és hajtástervezése
Szerző: Göntér Ábel
Konzulens: Varga Balázs (KJIT), Vass Sándor (GJT)
2018 – Hálózatba kapcsolt autonóm járművek szimulációs lehetőségei Prescanben
Szerző: Unger Miklós
Konzulens: Nyerges Ádám (GJT)
2018 – Lézeres additív gyártással készült modellek jellemzőinek vizsgálata
Szerző: Magyar Dániel
Konzulens: Dr. Markovits Tamás (GJT)
2018 – Nanokristályos lágymágneses anyagok bevezethetőségének vizsgálata gépjármű elektromotorok gyártásába
Szerző: Nagy Márton
Konzulens: Dr. Bán Krisztián (GJT)
2018 – Okostelefon szenzorain alapú HD Térkép generálás és valósidejű lokalizáció
Szerző: Szabó Lóránt
Konzulens: Dr. Tihanyi Viktor (GJT)
2018 – Pályageometria-tervezés alacsony sebességgel
Szerző: Kiss Bálint
Konzulens: Nyerges Ádám (GJT)
2018 – Szenzor- és fuzionált adatokra épülő tracking algoritmus hatása, autonóm járművek környezetérzékelésére
Szerző: Lindenmaier László
Konzulens: Dr. Tihanyi Viktor (GJT)
2018 – Testreszabott additív gyártású fém implantátumok anyagösszetétel vizsgálata a technológiai folyamatok után
Szerző: Fehér Márk
Konzulens: Dr. Takács János (GJT)
2018 – Trajektóriatervezés parkolóövezeti közlekedéshez
Szerző: Virt Márton
Konzulens: Nyerges Ádám (GJT)
2017 – Autonóm közlekedés hatása a jövő baleseteire ; EuroNCAP tesztek
Szerző: Simon Tibor Steve
Konzulens: Dr. Melegh Gábor (GJT)
2017 – Az additív technológiák lehetőségei és jellemzői a testre szabott implantátum gyártásában
Szerző: Acél Artúr Benjámin, Kosztrihán István
Konzulens: Dr. Takács János (GJT)
2017 – HIBRID HAJTÁSRENDSZER ÉS REDUNDÁNS TÁPRENDSZER TERVEZÉSE AUTONÓM GÉPJÁRMŰVEK SZÁMÁRA
Szerző: Göntér Ábel
Konzulens: Vass Sándor (GJT), Dr. Tihanyi Viktor (GJT)
2017 – Nanorészecskékkel szennyezett fémüveg vékonyrétegek mechanikai vizsgálata
Szerző: Könnyű Bence
Konzulens: Dr. Lovas Antal (GJT), Pethö László (EMPA)
2017 – Nedvesítési tulajdonságok vizsgálata acél alapanyagon
Szerző: Mihály Levente
Konzulens: Dr. Hlinka József (GJT)
2017 – Testreszabott additív gyártású fém protézisek, technológiához alkalmas anyagok
Szerző: Fehér Márk
Konzulens: Dr. Takács János (GJT)
Gépjárműtechnológia Tanszék (GJT)
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar (KJK)
1111 Budapest, Stoczek u. 6. J. épület V. emelet
Levélcím: Budapest 1521 Pf.: 91
Email:
Telefon: +36-1/463-1615