Interjú Dr. Szalay Zsolttal az autonóm járművek jövőjéről

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépjárműtechnológia Tanszékének vezetője, Dr. Szalay Zsolt, az autopro.hu online magazinnak adott interjúban osztotta meg gondolatait az autonóm járművek jövőjéről és az ezzel kapcsolatos hazai kutatásokról.

Az autonóm járművek szerepe Magyarországon

Dr. Szalay Zsolt kiemelte, hogy az autonóm vezetés technológiája kulcsfontosságú szerepet játszik a magyar járműipar jövőjében. Magyarország célja, hogy ne csak járműgyártó, hanem járműtechnológia-fejlesztő központtá váljon, amit a ZalaZONE tesztelési infrastruktúra is támogat.

Egyetemi szerepvállalás és képzés

Dr. Szalay Zsolt hangsúlyozta, hogy a BME kiemelt figyelmet fordít az ipari szereplőkkel való együttműködésre és az autonóm járművek területén végzett kutatásokra. Ennek érdekében egy autonóm járműves mesterképzést, az Autonomous Vehicle Control Engineer szakot indítottak, amely az iparági partnerek igényeihez igazodik.

Technológiai fejlesztések és innováció

Az interjú során Dr. Szalay Zsolt bemutatta a kooperatív környezetérzékelés és a dinamikai határon való autonóm járműirányítás területén elért eredményeket. Az utóbbi kutatás lehetővé teszi az autonóm üzemmódban történő driftelést, amely jelentős társadalmi hatással bír, hiszen csökkenti a balesetek számát.

Jogi kihívások és szabályozás

Dr. Szalay Zsolt kitért a jogi környezet kihívásaira is, hangsúlyozva, hogy a technológiai fejlődés gyorsasága miatt a jogszabályoknak is lépést kell tartaniuk. Magyarország úttörő szerepet játszik az autonóm járművek tesztelésében, hiszen 2017 óta a teljes közúthálózat használható erre a célra.

Az autonóm járművek jövője

Dr. Szalay Zsolt szerint az autonóm járművek teljes önvezetésének elérése még távoli cél, de az évtized végére elérhetővé válhat a negyedik szintű autonóm vezetés, amely már lehetővé teszi, hogy a sofőr a jármű irányítását az autópályán átadhassa a rendszernek. Ez azt jelenti, hogy akár a Balatonra menet is olvashatunk vagy levelezhetünk az autóban, miközben az irányítást teljes mértékben az autonóm rendszer végzi.

Az interjú teljes terjedelmében elérhető az autopro.hu online magazinban.