Szuperszámítógéppel erősít az M1-M7 okos autópálya – megkezdődött a valós idejű adatelemzés új korszaka
Megérkezett az új szuperszámítógép az M1-M7-es autópálya kísérleti okos szakaszához, amely lehetővé teszi a valós idejű adatelemzést. A BME Automated Drive csapata a rendszer integrálásán dolgozik, hogy az összegyűjtött adatok alapján pontos és azonnali információkat biztosítson a közlekedés biztonságosabbá és hatékonyabbá tételéhez.
Az M1-M7-es autópálya közös bevezető szakaszán futó okos autópálya-projekt újabb jelentős lépést tett előre a közlekedési innovációban. Már a rendszer működéséhez szükséges szenzorok finombeállítása zajlik, most pedig megérkezett az a szuperszámítógép, amely képes ezeknek az óriási adatmennyiségeknek a valós idejű feldolgozására.
Dr. Rövid András, az Eureka Central System projekt BME-s szakmai vezetője szerint a szuperszámítógép kulcsszerepet játszik abban, hogy az autópályán zajló forgalmi eseményekről pontos és valós idejű adatokat nyerjenek ki. „Ez az eszköz olyan magas számítási kapacitással bír, amely valós időben lehetővé teszi a mesterséges intelligencián alapuló adatfeldolgozást és predikciót, így az autók nagypontosságú helyzetét, méretét, haladási irányát és egyéb fontos jellemzőit azonnal tudjuk követni,” mondta Dr. Rövid András.
Az M1-M7-es szakaszon telepített szenzorhálózat elképesztő mennyiségű adatot generál. A forgalmat figyelő, összesen 12 LiDAR szenzor, 21 kamera és 6 RADAR akár 1,5 Gigabyte adatot generál másodpercenként. Ez naponta 130 terabyte-ot jelent. A kamerák között találunk szűklátószögű, széles látószögű kamerákat, hőkamerákat, és halszemoptikás kamerákat is, így minden irányból pontos és részletes képet kapunk a forgalmi helyzetről. Ez a komplex rendszer másodpercenként akár 20 képkockányi adatot generál, amit az Edge computernek kell valós időben feldolgoznia.
Ez a számítógép elképesztő teljesítményre képes: két darab Nvidia H100-as grafikus processzort (GPU) tartalmaz, amelyek kártyánként 80 GB memóriával rendelkeznek – ez több mint háromszorosa egy hagyományos PC-célú grafikus kártyának, mint például a népszerű 4090-es GTX modellnek, amely „mindössze” 24 GB memóriával bír. Összesen tehát 160 GB memória áll rendelkezésre, amely hatalmas előnyt biztosít az olyan számítási feladatokhoz, mint például az autók pontos helyzetének, mozgásának és méretének meghatározása a kamerák, radarok és lidar szenzorok adataiból. Az úgynevezett Edge computer több mint egy terabyte memóriával rendelkezik, valamint hatalmas, több terabyte-os tárolókapacitással is felszerelték. Csúcsteljesítményét akár 3 kilowattig növelheti, miközben a különféle algoritmusokat futtatja, amelyek a közúti adatokat elemzik és feldolgozzák.
„A valós idejű feldolgozás kritikus fontosságú, hiszen egy forgalmas időszakban akár több száz jármű adatait kell egyszerre elemeznünk 100 milliszekundumon belül,” magyarázta Dr. Rövid András.
Az új szuperszámítógép hamarosan végleges helyére, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szigetszentmiklósi szerverközpontjába kerül, ahol megkezdődik a tesztüzem. A BME Automated Drive csapata továbbra is közreműködik az algoritmusok finomhangolásában, hogy a rendszer minél gyorsabban és pontosabban képes legyen értelmezni és előrejelezni a forgalmi helyzeteket.
Az okos autópálya egyik célja, hogy a valós idejű adatfeldolgozás révén konkrét, adott járművezetőkre szabott információkat nyújtson – akár szenzorokkal nem rendelkező járműveknek is telefonos applikáción keresztül -, például figyelmeztetést az előttük haladó autó helyzetéről. Ezáltal nemcsak a közlekedésbiztonságot növeli, hanem hozzájárul a forgalom zökkenőmentesebb és hatékonyabb kezeléséhez is. Ez a technológia jelenleg egyedülálló a régióban, és Magyarország számára is fontos lépés a digitális infrastruktúra fejlesztése terén. Az M1-M7 demonstrációs szakasza nemcsak a közlekedésbiztonságot javítja, hanem a jövő közlekedésének alapjait is lefekteti.
A fejlesztés az Eureka Central System (2020-1.2.3-EUREKA-2021-00001) projekt keretében zajlik.