Nemzetközi Ifjúsági Innovációs Verseny látogatása a BME Gépjárműtechnológia Tanszéken

A technológia, az innováció és a globális együttműködés inspiráló fúziójában a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) a közelmúltban 70 diákot látott vendégül a rangos Rong Chang Cup Youth Innovation Competition on Global Governance (YICGG) 2024 verseny keretében. Ezek a 29 országból érkező fiatal innovátorok egy héten át élvonalbeli bemutatókat, tanulságos előadásokat láthattak és kulturális tapasztalatcserét élhettek át, mindez pedig a „Globális mesterséges intelligencia alapú kormányzás: A felelősség, a kihívás és az együttműködés új korszaka” téma köré csoportosult.

Technológiai elmélyülés

A Fudan Egyetem által szervezett és az ENSZ Fejlesztési Programja által támogatott YICGG a világ minden tájáról érkező kiemelkedő képességű embereket hoz össze, hogy innovatív megoldásokon keresztül foglalkozzanak a sürgető globális problémákkal. A magyarországi intézményekkel közösen megrendezett idei versenyen a résztvevők a BME Gépjárműtechnológia Tanszékén is élményszerű tapasztalatokhoz juthattak.

A tanszék oktatói számos korszerű technológiai bemutatót tartottak, többek között generatív tervezésről az additív gyártásban, járművek laboratóriumi teszteléséről, valamint az autonóm járművekkel való környezetérzékelésről. Dr. Markovits Tamás, Dr. Harth Péter és Dr. Rövid András vezette ezeket a bemutatókat, mély betekintést nyújtva szakterületükbe.

Interjú Veronica Rebreanuval: Egy szakértő véleménye

Az esemény során lehetőségünk nyílt beszélgetni Veronica Rebreanuval, a verseny nemzetközi szakértőjével és veterán zsűritagjával. Lelkesedése a program és az itt bemutatott innovációk iránt tapintható volt.

Mi az ön szerepe ebben a programban?

Zsűritag vagyok, nemzetközi szakértőként értékelem a projekteket. Ez a verseny évről évre egyre kifinomultabb és jobban szervezett. Nagyon örülök, hogy itt lehetek a BME-n, ahol annyi szenvedélyt és elhivatottságot látok. Az egyetem programjai a 18. századtól napjainkig tartó technológiai fejlődésről tanúskodnak.  Jogászként lenyűgöző számomra megérteni a technológiai fejlesztéseket és azt, hogy ezek hogyan épülnek be a gyakorlati alkalmazásokba.

Mi nyűgözte le leginkább az itt látott programokban?

A kampusz rendkívüli, mesterien ötvözi a történelmi örökséget a legmodernebb technológiával. A programok dinamikusak és innovatívak, tükrözve a technológiai fejlődést. Lenyűgöző látni, hogy a képzelet és a technológia hogyan feszegeti a határokat, bizonyítva, hogy minden, amit elképzeltek, végül valósággá válhat.  Az itt dolgozók elhivatottsága és szenvedélye nyilvánvaló. Számukra ez egy hobbi, és amikor a munkád olyan, mint egy hobbi, akkor nagyon élvezed. Ez a szenvedély fertőző és ösztönzi az innovációt.

Hogyan látja a diákok hátterét és érdeklődését?

A hallgatók változatos háttérrel rendelkeznek, és a legtöbbjük alapos ismeretekkel bír saját szakterületéről. Szándékosan tettem fel nekik kihívást jelentő kérdéseket, és lenyűgöztek azok, akik mélyen bele tudtak menni a témákba. Ez a sokszínűség az ismeretek terén elengedhetetlen az innovációhoz, mivel különböző nézőpontokat és ötleteket hoz. Fontos, hogy különböző szakterületekről érkező emberek legyenek, mivel friss meglátásokat hoznak, és előmozdítják a fejlődést. Még a butácska kérdések révén is kiderülhet, hogy ki érti igazán a témát, és ez a sokszínűség erősséget jelent.

A kulturális különbségek befolyásolják a tudományos megközelítéseiket?

Abszolút. Ez a verseny felbecsülhetetlen értékű, mert különböző kultúrákból és oktatási rendszerekből érkező diákokat gyűjt össze, és gazdag eszmecserét tesz lehetővé. A különböző oktatási módszerek – legyenek azok merevek vagy rugalmasak -, formálják a diákok gondolkodását és innovációs képességeit. Ez a kulturális eszmecsere elengedhetetlen a globális együttműködés és fejlődés szempontjából. Egyes oktatási rendszerek merevek, míg mások a szabad véleménynyilvánításra és kreativitásra ösztönöznek. A kérdés az, ki oktatja az oktatókat? A különböző rendszerek megismerése megtörheti a merev mintákat és ösztönözheti az innovációt.

Mi a verseny végső eredménye?

Ez egy átfogó folyamat. Először a projekteket választják ki a javaslatok alapján. Ezután a résztvevők Ignite Talk-okat tartanak, ahol rövid idő alatt kell bemutatniuk ötleteiket. A diákokat különböző csapatokba osztják, biztosítva a különböző hátterek és nézőpontok keveredését. Ez az együttműködés kulcsfontosságú a jól átgondolt megoldások kidolgozásához. A verseny része a World Café is, ahol a csapatok bemutatják projektjeiket a zsűrinek, visszajelzéseket kapnak és finomítják ötleteiket. A végső bemutatókat a megvalósíthatóság és a hatás alapján értékelik. A folyamat intenzív, de rendkívül gyümölcsöző.

Megosztana néhány gondolatot az ön hátteréről és annak hatásáról az itteni szerepére?

Nem műszaki szakember vagyok, hanem hivatásom szerint jogász. Mielőtt az akadémiai pályára léptem volna, bíró voltam a bíróságon. A jog és a szabályozás terén szerzett tapasztalataim egyedülálló perspektívát biztosítanak a technológiai fejlődés etikai és társadalmi vonatkozásaira. A jövő generációinak oktatása a szenvedélyem, és az ehhez hasonló versenyek elkötelezetté tesznek és folyamatosan tanulok. Az innovatív diákok körében lenni ösztönző; ők gyakran előttünk járnak a technológiai ismeretek terén, és arra ösztönöznek minket, hogy naprakészek és relevánsak maradjunk.

Interjú egy vietnámi résztvevővel

Beszéltünk egy vietnámi résztvevővel is, hogy bepillantást nyerjünk a diákok szemszögébe.

Mi a benyomása a programról?

Ez fantasztikus. A szakértők előadásai hihetetlenül informatívak. Láthattunk izgalmas technológiákat, mint például a 3D lézereket. Ez a program rendkívül hasznos a tanulmányaink és jövőbeli karrierünk szempontjából, mivel a technológia minden életterületet érint.

Miért érdekes ez a tanulmányai vagy élete szempontjából?

Sokan közülünk technológiai és tudományos háttérrel rendelkezünk, és ez a program tökéletesen illeszkedik az érdeklődésünkhöz. Ezeknek a technológiáknak a megértése lehetővé teszi számunkra, hogy alkalmazzuk őket a mindennapi életben és a karrierünk során, növelve tudásunkat és készségeinket.

Demonstrációk a BME Gépjárműtechnológia Tanszékén: Bepillantás a jövőbe

A látogatók a tanszéken tett látogatásuk során olyan gyakorlati bemutatóknak lehettek részesei melyek a jövő technológiáinak fejlesztéseit demonstrálják, teszik ezeket kézzelfoghatóvá.

Generatív tervezés az additív gyártásban
Dr. Markovits Tamás bemutatta, hogyan forradalmasítja a generatív tervezés az additív gyártást. A diákok megtanulhatták, hogyan hozzanak létre bonyolult, könnyű szerkezeteket 3D fémnyomtatással, bemutatva ennek az innovatív technikának a lehetőségeit.

Járművek laboratóriumi tesztelése
Dr. Harth Péter részletes betekintést nyújtott a járművek teljesítményének tesztelésébe. A résztvevők megfigyelhették a CAN adatok elemzését, a kibocsátásokat, a nyomatékot és a teljesítményértékelést, gyakorlati ismereteket szerezve az autóipari mérnöki munkáról.

Környezetérzékelés önvezető járművekkel
Dr. Rövid András bevezette a valós idejű digitális iker modellek koncepcióját az autonóm járművek számára. A bemutató magában foglalta az ezekhez a modellekhez szükséges érzékelőket és egy áttekintést az objektumdetektorokról, amelyek az érzékelő adatokon működnek, kiemelve az autonóm technológia fejlődését.

Az innováció globális perspektívája

A BME programjaira is építő YICGG 2024 több volt, mint egy verseny; az ötletek, kultúrák és technológiai fejlesztések olvasztótégelye volt. Ahogy Veronica Rebreanu találóan megjegyezte, az esemény során kialakult interakciók és kapcsolatépítés tartós barátságokhoz és együttműködésekhez vezet, amelyek a globális kormányzás és innováció jövőjét alakítják. A diákok nemcsak új ismeretekkel térnek haza, hanem egy társaikból és mentorokból álló hálózattal is, amely készen áll arra, hogy friss szemlélettel és innovatív megoldásokkal nézzenek szembe a világ kihívásaival.

A környezetérzékelésről szóló demonstráción bemutatott fejlesztésekhez kapcsolódó kutatást az Európai Unió támogatta az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium (RRF-2.3.1-21-2022-00002) keretében.