Kitekintés a jövőbe: Interjú Faragó Attilával, az autonóm járműirányítás friss mesterével
Faragó Attila, az autonóm járműirányítás mérnök MSc szak frissen végzett hallgatója, nem mindennapi utat járt be az elmúlt években. Kecskemétről indult, hogy a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (BME) szerezze meg mesterfokozatát, és Erasmus-ösztöndíjjal Németországban is tapasztalatokat gyűjtött. A július eleji záróvizsgája szünetében adott interjúban Attila mesélt a képzéséről, a duális képzés előnyeiről és kihívásairól, valamint jövőbeni terveiről. Kiderül, hogy mennyire fontosnak tartja a kutatás-fejlesztést, milyen tapasztalatokat szerzett az iparban, és hogyan látja a munkaerőpiac jelenlegi helyzetét. Egy fiatal mérnök szemszögéből betekintést nyerhetünk a járműipar izgalmas és kihívásokkal teli világába.
Most, hogy befejezted ezt a folyamatot, hogyan tekintesz vissza az elmúlt évekre? Jó döntés volt, hogy ezt a képzést választottad?
Faragó Attila: Igen, én az alapképzésemet Kecskeméten végeztem, de fontosnak tartottam, hogy a mesterképzésemet a BME-n csináljam. Azért választottam az autonóm járműirányítás mérnök MSc képzést, mert vonzott a kutatás-fejlesztés és a mélyebb tudás megszerzése. Nem bántam meg, sőt, Erasmuson is voltam Braunschweigben, Németországban. Az ottani képzési portfólió is nagyon széles, de ez az autonóm járműirányítási MSc program egyedülálló.
Milyen volt a tapasztalatod az elvárásaidhoz képest?
Faragó Attila: Az MSc sokkal inkább kollegiális, és arra fókuszál, hogy a megszerzett tudás számít. Az ember megtalálhatja azt a területet, ami érdekli, és abban mélyen elmerülhet, részben önállóan, részben tanszéki közös munkával. Ez a viszony nagyon konstruktív volt, és a duális képzésem a Knorr-Bremse-nél széles tudást adott.
Úgy érzed, hogy a hallgatók és oktatók közötti kapcsolat inkább támogató jellegű?
Faragó Attila: Igen, sok tárgyat doktoranduszok tartottak, ami hozzájárult a közös projektek sikeréhez. Projektalapú tárgyak is voltak, ahol doktoranduszokkal együtt dolgozhattunk, ami kötetlenebb formát adott az oktatásnak.
Mik a terveid a továbbiakra?
Faragó Attila: Jelenleg nehéz helyzetben van az autóipar, a cég, ahol dolgoztam, létszámstopot hirdetett. Most a célom teljes állásba elhelyezkedni, elsősorban kutatás-fejlesztés területén. A minőségügyi terület is érdekel, és hosszú távon elképzelhető, hogy külföldre költözöm, főleg német nyelvterületre. Van középfokú német nyelvtudásom, ami előny lehet külföldi elhelyezkedésnél.
A tapasztalat miatt tartod fontosnak a külföldre költözést, vagy inkább a lehetőségeket látod szélesebbnek?
Faragó Attila: Mindkettő. Magyarországon létszámstop van, amit részben a németországi gazdasági helyzet hatása okoz. Egy német ipari vagy kutatás-fejlesztési céghez való bejutás nemcsak szakmailag lenne előnyös, hanem a német nyelvtudásom is jelentősen fejlődne. Ez a kettős előrelépés hosszú távon értékes tapasztalatokkal gazdagítana, és nagyobb lehetőségeket nyitna meg számomra a nemzetközi munkaerőpiacon.
És mennyire érzed, hogy vannak dolgok, amiket még meg kell tanulnod az egyetemi képzés után?
Faragó Attila: Sok álláshirdetésben speciális tudást és szakmai tapasztalatot várnak el, amit egyetemről kikerülve elég irreális megszerezni. Kevés junior pozíció van, és az MSc sem lehet annyira specifikus, hogy valami nagyon kötött szakterületbe mélyedjünk. Egy diplomamunka esetén ez változhat, mert egy éves munka során egy speciális területbe is bele lehet mélyedni.
Ha a diplomamunkát egy cégnél készíted, az előnyt jelenthet a kapcsolatrendszer kiépítésében, ugye?
Faragó Attila: Igen, a duális képzés célja is ez lenne, hogy a hallgatók a végzés után könnyen beilleszkedjenek a cégbe. De az ipar most nem így működik, nincs hosszú távú stratégia a munkaerő-toborzásra. Inkább hirtelen sok embert vesznek fel, vagy senkit, ami ingadozást eredményez.
Érdekes, sok céges képviselő azt mondja, fontos nekik, hogy korán kapcsolatba kerüljenek a hallgatókkal.
Faragó Attila: Ez egy jó policy, de nem számolnak vele hosszú távon. Amikor jó év van, bővítenek, amikor kevésbé jó év, létszámstop van. Ez nincs belekalkulálva, hogy egyenletes legyen. A piaci folyamatok szabályozzák ezt, ami nem kedvez a hosszú távú tervezésnek.
Köszönöm az interjút, és sok sikert a továbbiakban! Esetleg egy fotót megengedsz?
Faragó Attila: Természetesen!